Triathlon - sport dla wytrwałych.

Bieganie zimą – trening na bieżni

Nasz trening biegowy w okresie zimowym może być w znacznym stopniu utrudniony przez ujemne temperatury, wiatr, opady śniegu i oblodzone nawierzchnie. Nie oznacza to, że o tej porze roku musimy całkowicie rezygnować z aktywności na świeżym powietrzu. Warto jednak w swoim planie treningowym uwzględnić bieganie na bieżni, bowiem może nam to pomóc w budowaniu wytrzymałości i formy na sezon wiosenny. Choć aktualnie wiosna daje nam szerokie pole do popisu odnośnie wykonywania różnych form treningu, nic nie stoi na przeszkodzie, by poznać tajniki treningu zimowego.

Zalety treningu na bieżni

Bieżna jest pomocnym dla biegacza urządzeniem, które pomaga nam wykonywać odpowiednie jednostki treningowe i może przynieść efekty podczas startowania w triathlonie. Trening na bieżni mniej obciąża stawy i tkanki miękki w porównaniu z tradycyjnym bieganiem po asfalcie lub innych utwardzanych nawierzchniach. Jest to też świetne rozwiązanie dla osoby, która chce wykonać jednostkę treningową, nie będąc w stu procentach zregenerowanych. W ten sposób nie doprowadzimy do pogłębiania mikrouszkodzeń mięśni. Inną zaletą biegania na bieżni jest to, że możemy sobie ustawić dowolne nachylenie, zmniejszając tym samym obciążenie organizmu w porównaniu z bieganiem w terenie. Trening na bieżni może zminimalizować ryzyko wielu niebezpiecznych kontuzji, jakie czyhają na nas na treningu crossowym. Minimalizowanie ryzyka urazów jest bardzo ważne, byśmy nie obciążyli nadmiernie organizmu i mogli w odpowiedniej formie wystartować w triathlonie.

Uniwersalność treningu na bieżni

Bieżnia może być znakomitym sposobem na przeprowadzenie rozgrzewki dla osób, które mieszkają w terenie górzystym i na co dzień muszą się mierzyć z niełatwymi okolicznościami treningu. Wystarczy kilkanaście minut biegu na bieżni, a potem możemy wyruszyć w teren i przeprowadzić nasz standardowy trening biegowy na świeżym powietrza. W przypadku biegania po wzniesieniach, gdy tętno jest zbyt wysokie na początku treningu, może doprowadzić do szeregu kontuzji oraz przetrenowania. Zawsze pamiętajmy, że mięśnie potrzebują optymalnej rozgrzewki, by przygotować się do dłuższego wysiłku fizycznego. Jeśli na co dzień mamy możliwość trenowania tylko na płaskich nawierzchniach, bieżnia również będzie rewelacyjnym pomysłem umożliwiającym nam przeprowadzenie treningu górskiego.

Przeprowadź sprecyzowany trening

Jedną z najważniejszych zalet używania bieżni jest możliwość doprecyzowania wszystkich cech jednostki treningowej, takich jak konkretna intensywność oparta na określonej przez nas prędkości oraz nachyleniu wzniesienia. Bieżnia jest bardzo uniwersalna, dlatego możemy na niej trenować zarówno podbiegi, jak i korzystać z zalet długich interwałów. W czasie treningu w terenie musimy dostosować się do zastanych przez nas okoliczności w postaci ukształtowania powierzchni i warunków atmosferycznych, a to nie zawsze będzie pozytywnie wpływać na jakość naszego treningu, które ukierunkowaliśmy na konkretne parametry. Co ciekawe, nowoczesne modele bieżni pozwalają wiernie odwzorować trasę, na której zamierzamy wystartować. Niektórzy producenci do swoich urządzeń dołączają innowacyjne aplikacje, dzięki którym mamy możliwość pokonać na bieżni trasy ze wszystkich kontynentów świata.

Określenie poziomu sportowego

Bieżnia przydaje się też w momencie, gdy chcemy określić swój sportowy poziom. Dzięki ustawieniu danej prędkości i podłączeniu czujnika tętna zyskujemy obraz wytrenowania naszego organizmu. W ten sposób łatwo możemy się dowiedzieć, ile wysiłku musimy włożyć, by utrzymać konkretne tempo biegu. Jeśli dowiemy się, jaką prędkość jesteśmy w stanie utrzymać, możemy przystąpić do ustalania naszej strategii startu w triathlonie i zmierzenia się w konkurencji biegowej.

Przygotowania do triathlonu

Korzystając z bieżni i roweru stacjonarnego możemy też przeprowadzić efektywny trening zakładek. Po treningu na rowerze przechodzimy po bardzo krótkim odstępie czasowym do biegu na bieżni, dzięki czemu zaadaptujemy organizm do wysiłku, jaki czeka nas podczas udziału w triathlonie. Trening zakładkowy w terenie wymaga od nas nieco więcej czasu, ponieważ zmienienie dyscypliny nie jest tak łatwe, jak w przypadku korzystania z urządzeń w domu czy klubie fitness. Przez to nie jesteśmy w stanie wiernie odzwierciedlić rzeczywistości, z jaką będziemy się mierzyć w triathlonie.

Bieganie zimą – trening na bieżni
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przygotuj się na start – trening nóg w basenie

Z logicznego punktu widzenia mogłoby się wydawać, że triathlonista powinien oszczędzać nogi z myślą o konkurencji kolarskiej i biegowej. Jednak...

Zamknij