Triathlon - sport dla wytrwałych.

Dieta triathlonisty – jak ograniczyć spożywanie cukru?

Nadmierne spożywanie cukru zdecydowanie nie kojarzy się ze zdrowym trybem życia i doskonale wie o tym każdy miłośnik aktywności fizycznej. W dzisiejszych czasach ograniczenie cukru w diecie może nie być tak łatwe, ponieważ znajduje się on w składzie ogromnej liczby produktów, nawet w takich, w których byśmy się tego nie spodziewali. Stosując się jednak do kilku zasad, można ustrzec się przez zbyt dużą ilością cukru w jadłospisie, tym samym ograniczając ryzyko wielu niebezpiecznych schorzeń i chorób.

Kilka słów o cukrze

Spożywanie nadmiernej ilości cukru może skutkować wieloma niebezpieczeństwami, dlatego powinniśmy zredukować jego ilość w naszym codziennym menu do minimum. Nie jest to jednak łatwe, gdyż znajduje się on w wielu produktach, zarówno naturalnych, jak i przetworzonych. Cukier należy do kategorii węglowodanów prostych. Jego cechą charakterystyczną jest słodki smak. Występuje w trzech formach – sacharozy, fruktozy i laktozy.

Warto zaznaczyć, że cukier przydaje się naszemu organizmowi, który potrzebuje glukozy. Spożywanie dużych ilości wcześniej wspomnianych form cukru nie oferuje nam dobrych wartości odżywczych, a w dodatku może doprowadzić do otyłości czy próchnicy zębów. Brak jakichkolwiek składników odżywczych został udowodniony przez AHA (American Heart Association). Przez tego rodzaju badania oraz liczne kampanie społeczne wzrasta świadomość tego, że ogólnie dostępne produkty zawierają dużo cukru.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by cukier mieścił się w pięciu procentach naszego dziennego zapotrzebowania na energię.

Ograniczanie cukru metodą małych kroczków

Jeśli lubisz słodkości i często kupujesz tego rodzaju produkty, najlepiej zastosuj metodę małych kroczków. Dzięki powolnemu zmniejszaniu ilości spożywanego cukru twój organizm nie odczuje zmian w twoim sposobie odżywiania, a po jakimś czasie z pewnością będzie ci wdzięczny.

Świadomość konsumencka

Możesz sobie nie zdawać, że znajdujące się w twojej lodówce produkty zawierają sporo cukru. Dlatego powinieneś zostać świadomym konsumentem i podczas wizyty w sklepie czytać etykiety poszczególnych produktów. W ten sposób zyskasz wiedzę na temat szczegółowego składu kupowanej przez ciebie żywności i będziesz wiedzieć, co możesz włożyć do koszyka, a co lepiej odłożyć z powrotem na półkę.

Owoce zamiast słodyczy

Słodycze dobrze jest zastąpić owocami, które również zawierają sporo cukru w postaci nieprzetworzonej frukozy. W dodatku owoce zapewniają też szereg innych drogocennych dla naszego organizmu składników, tj. antyoksydanty, witaminy i błonnik. Owoce są doskonałym dodatkiem do zdrowych i pysznych deserów, które sprawdzą się w naszej diecie znacznie lepiej niż przepełnione szkodliwymi substancjami słodycze.

Dostosuj przepisy do swoich potrzeb

Warto mieć na uwadze, że chcąc prowadzić zdrowy tryb życia, wcale nie musimy rezygnować z ulubionych deserów lub przekąsek. Wystarczy modyfikować znane nam przepisy, zastępując mało zdrowe składniki zdrowszymi odpowiednikami. Przygotowując ciasto możemy dodać znacznie mniejszą ilość cukru niż podano w przepisie, a chcąc uzyskać wystarczająco słodki smak, możemy zastosować specjalne ekstrakty lub aromatyczne przyprawy. W przygotowywaniu zdrowych przekąsek mogą również przydać nam się suszone owoce, na przykład daktyle. W ten sposób unikniemy spożywania nadmiaru cukru bez konieczności skazywania siebie na brak dostępu do ulubionych słodkości.

Dieta triathlonisty – jak ograniczyć spożywanie cukru?
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
jak trenować do triathlonu
Jak trenować do triathlonu?

Triathlon to jedna z najbardziej wymagających dyscyplin sportowych. Mimo to coraz więcej osób, również amatorów, decyduje się na to, by...

Zamknij