Triathlon - sport dla wytrwałych.
Shadow

Dieta triathlonisty – jakie suplementy warto przyjmować?

Każdy intensywnie trenujący sportowiec wie, że musi sobie zagwarantować odpowiednie warunki do osiągania postępów poprzez starannie dobrany jadłospis uwzględniający niezbędną dla organizmu ilość makro- i mikroskładników. Pozyskanie niektórych minerałów z pożywienia jest niezwykle trudne, dlatego miłośnicy aktywności fizycznej sięgają po specjalistyczne preparaty. Jakie suplementy powinien wziąć pod uwagę triathlonista?

Jaką rolę pełnią suplementy w diecie sportowca?

Z różnych suplementów diety chętnie korzystają zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Zadaniem środków żywieniowych dla sportowców jest poprawienie funkcjonowania organizmu i przygotowanie go do regularnego wysiłku o wysokiej intensywności. Dzięki temu triathlonista i nie tylko jest w stanie poprawić wydolność swojego organizmu i poprawnie realizować swój plan treningowy. Warto pamiętać, że poszczególne suplementy nie mogą zastąpić zdrowego jedzenia, lecz mają stanowić uzupełnienie diety.

Zalety dobrze dobranej suplementacji:

  • pozwala przygotować organizm do wzmożonej aktywności fizycznej,
  • ułatwia regenerację mięśni po treningu,
  • pomaga zredukować stres i pozbyć się wolnych rodników,
  • minimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji,
  • pozytywnie wpływa na samopoczucie.

Suplementy przed treningiem

Monohydrat kreatyny

Kreatyna jest często stosowanym suplementem przez osoby trenujące sporty wytrzymałościowe. Przynosi ona szereg korzyści w kwestii poprawienia wydolności podczas intensywnego biegu lub jazdy na rowerze, więc z powodzeniem może być przyjmowana przez triathlonistów. Kreatyna umożliwia dostarczenie większej ilości energii do mięśni, które potrzebują dużych zapasów paliwa, aby nie ulec groźnym dla zdrowia stanom zapalnym.

Przedtreningówka

Odżywki z kategorii pre-workout umożliwiają wykonanie efektywniejszego treningu, co z pewnością ucieszy osoby, które chcą maksymalnie wykorzystać swój naturalny potencjał sportowy w celu osiągania satysfakcjonujących postępów. Skład tego typu preparatów jest opracowany w taki sposób, aby energia była dostarczana w trakcie wysiłku w sposób ciągły, bez nagłych spadków, które negatywnie wpływają na samopoczucie. Bardzo częstym składnikiem suplementów przedtreningowych jest kofeina.

Suplementy w trakcie treningu

Biegacze lub triathloniści sięgają po suplementy również podczas treningu. W trakcie sesji dłuższej niż półtorej godziny warto uzupełnić zapas węglowodanów. Oczywiście nie musisz zabierać ze sobą na trening posiłku – z pomocą przychodzą Ci żel energetyczny, który bez problemu zmieścisz w kieszeni. Ten godny zainteresowania suplement dostarcza organizmowi pełnowartościowych węglowodanów, a niektóre dostępne na rynku produkty dodatkowo są wzbogacone witaminą B, aby zmniejszyć poczucie zmęczenia i wspomóc proces regeneracji.

Suplementy po treningu

Odżywki białkowe

Proteiny są bardzo ważne nie tylko w przypadku kulturystów i osób pracujących nad wzrostem masy mięśniowej. Spożywanie odpowiedniej ilości białka ma duże znaczenie również dla triathlonistów, którzy regularnie poddają się dużym obciążeniom fizycznym. Na rynku znajdziesz mnóstwo odżywek białkowych w postaci białka serwatkowego. Producenci suplementów sportowych proponują całą gamę wariantów smakowych, które pozwolą Ci na przygotowanie pysznych i drogocennych dla Twojego organizmu shake’ów – najlepiej spożywać je po zakończeniu sesji treningowej, aby zagwarantować sobie optymalne warunki do regeneracji.

Witamina D3

Biegacze i triathloniści muszą dbać o swoje stawy, aby jak najdłużej cieszyć się dobrą formą oraz przede wszystkim zdrowiem. Do utrzymania sprawnego układu szkieletowego niezbędna jest witamina D3, która umożliwia efektywniejsze wchłanianie wapnia z pożywienia.

Triathlon – jakie suplementy dla zdrowia i dobrej kondycji?

Poza wymienionymi wyżej propozycjami triathloniści mogą zdecydować się też na przyjmowanie wielu innych preparatów dla sportowców. Dobrym pomysłem jest uzupełnienie diety środkami o właściwościach antyoksydacyjnych. W składzie takich suplementów znajduje się między innymi witamina C, kwas foliowy oraz beta-karoten. W ten sposób będziesz mógł zapewnić sobie skuteczniejszą ochronę przed niepożądanymi urazami, na jakie narażeni są zarówno biegacze, jak i osoby uprawiające triathlon. W dodatku dzięki starannie wyselekcjonowanym składnikom unikniesz utrudniających codzienne funkcjonowanie dolegliwości bólowych związanych z mikrouszkodzeniami mięśni.

Osoby trenujące na świeżym powietrzu, często w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, narażone są na wiele różnych infekcji. Dlatego poprzez skrupulatnie przemyślany jadłospis i dobrze dobraną suplementację powinny zatroszczyć się o swój układ immunologiczny. Idealną propozycją dla takich sportowców jest glutamina w proszku do rozpuszczania w wodzie, tabletkach lub kapsułkach. Amid kwasu glutaminowego chroni nie tylko przed infekcjami, lecz także przed stanami zapalnymi, które często stanowią bolączkę biegaczy i triathlonistów.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dobra nawigacja, czyli pływanie w triathlonie

Pływanie jest jedną z trzech dyscyplin, z jakimi musi zmierzyć się każdy uczestnik triathlonu. Zawody rozgrywane w kategorii open water...

Zamknij