Triathlon - sport dla wytrwałych.

Dieta triathlonisty – kurkuma w codziennym jadłospisie

Przygotowując codzienne posiłki, często nie zdajemy sobie sprawy z drogocennych właściwości niektórych produktów. Sporo roślin wykorzystywanych w kuchni jako przyprawy oferuje wiele zbawiennych korzyści dla naszego organizmu, co może być szczególnie przydatne triathlonistom, którzy potrzebują zdrowej i zbilansowanej diety. W sportowej kuchni powinna znaleźć się kurkuma, które walory przedstawiamy w niniejszym artykule.

Czym jest kurkuma?

Kurkumę od wieków wykorzystuje się w kuchni jako przyprawę. Szczególną popularnością cieszy się w Indiach, gdzie jest używana do przygotowania większości lokalnych potraw. W kurkumie znajdują się tak zwane kurkuminoidy, wśród których szczególnie kurkumina stanowi bardzo cenny dla ludzkiego organizmu przeciwutleniacz. Między innymi z tego powodu warto uwzględnić kurkumę w codziennym jadłospisie. Co ciekawe, możemy ją używać nie tylko do przyrządzania smacznych potraw, lecz również jako składnik orzeźwiających napojów na bazie wody. Kurkuma jest też znakomitym dodatkiem do herbaty z cytryną.

Mielony korzeń kurkumy to aromatyczna przyprawa, która jest z powodzeniem używana nie tylko w Indiach. Doskonale komponuje się z mięsami i rybami oraz pasuje do dań bazujących na ryżu, kaszy i kuskusie. W przemyśle spożywczym wykorzystuje się ją jako barwnik oznaczany symbolem E100.

Wpływ kurkumy na regenerację organizmu

Regularne spożywanie kurkumy jest zalecane sportowcom z uwagi na fakt, że roślina ta ma świetnie właściwości w łagodzeniu stanów zapalnych, z którymi w mniejszym lub większym stopniu borykają się intensywnie trenujące osoby. Przeciwzapalne właściwości kurkumy sprawiają, że jest ona świetnym sposobem na poradzenie sobie chronicznymi stanami zapalnymi.

Kurkumę umieszcza się także na liście godnych uwagi antyoksydantów. Oznacza to, że spożywanie kurkumy ograniczy ryzyko negatywnej działalności wolnych rodników i stresu oksydacyjnego, który stanowi efekt regularnego wysiłki fizycznego.

Takie właściwości to kolejne argumenty, które przemawiają za tym, że warto uzupełnić swoją codzienną dietę o kurkumę, która wspiera organizm i ułatwia regenerację, będącą niezbędnym elementem w życiu każdego triathlonisty.

Kurkuma a odporność organizmu

Wspominaliśmy już, że w kurkumie znajduje się kurkumina, która jest znakomitym przeciwutleniaczem. Drogocenny dla naszego organizmu składnik świetnie radzi sobie w walce z różnego rodzaju bakteriami i wirusami, ograniczając ryzyko przeziębienia lub grypy, stanowiących bolączkę wielu ludzie w okresie jesienno-zimowym. Bieganie w niekorzystnych warunkach atmosferycznych może osłabić nasz układ odpornościowy, tym samym zwiększając ryzyko infekcji. Regularne spożywanie kurkumy pozytywnie wpływa na układ immunologiczny.

Dobroczynne właściwości kurkumy

Kurkuma nie tylko pomoże nam w okresie regeneracji, uchroni przed wolnymi rodnikami i stresem oksydacyjnym oraz zmniejszy ryzyko infekcjo w okresie zimowych treningów. Roślina ta znacząco przyspiesza procesy naprawcze mózgu, czego dowodzą badania przeprowadzone przez pracowników Instytutu Neurologii i Medycyny w Jülich. Niemieccy naukowcy dowiedli, że za przyspieszanie procesów naprawczych mózgu przez kurkumę odpowiada znajdujący się w niej tumeron, który dodatkowo ma zbawienny wpływ na ludzką pamięć.

Kolejną zaletą regularnego spożywania kurkumy są właściwości przeciwbakteryjne. Kurkuma chroni nie tylko przed przeziębieniem i grypą. Udowodniono też, że potrafi zwalczać bakterię odpowiedzialną za powstawanie wrzodów żołądka (Helicobacter pylori). Na potwierdzenie tego faktu warto dodać, że w aptekach bez problemu znajdziemy szereg środków przeznaczonych do zapobieganiu zaburzeń trawiennych, bazujących na kurkumie.

Po przedstawionych wyżej informacji nie powinieneś mieć już wątpliwości, że kurkuma jest dobroczynnym dla naszego zdrowia składnikiem, który warto włączyć do codziennego jadłospisu. Kurkuma ułatwia regenerację zmęczonych intensywnym wysiłkiem mięśni, wspomaga układ immunologiczny, ma korzystny wpływ na pracę mózgu i pamięć oraz wspiera układ trawienia. Ponadto przyprawa ta pozytywnie wpływa też na pracę serca, wątroby i układu krwionośnego.

Kto nie powinien jeść kurkumy?

Choć kurkuma chroni przed bakterią odpowiedzialną za powstawanie wrzodów żołądka, spożywania kurkumy nie zaleca się osobom, które już borykają się z tym nieprzyjemnym schorzeniem. W takich przypadkach przyprawa może niepotrzebnie podrażniać żołądek i jelita, co prowadzi do niekorzystnych dla zdrowia konsekwencji. Ze spożywania kurkumy powinni zrezygnować także triathloniści, którzy przyjmują leki przeciwzakrzepowe. Kurkuma może wzmocnić działanie medykamentów, wywołując szereg niepożądanych skutków.

fot. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320732.php

Dieta triathlonisty – kurkuma w codziennym jadłospisie
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o złamaniach zmęczeniowych

Triathlon to intensywna aktywność fizyczna, której uprawianie obarczone jest ryzykiem wielu bolesnych i niebezpiecznych dla zdrowia kontuzji. Wśród urazów, z...

Zamknij