Triathlon - sport dla wytrwałych.

Jak wzmocnić układ odpornościowy? Dieta i aktywność

Prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego ma ogromne znaczenie dla każdego sportowca. Chcąc zapewnić sobie odpowiednią ochronę przed szkodliwymi czynnikami chorobotwórczymi, należy znać sposoby na wzmocnienie systemu immunologicznego. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia dieta i aktywność fizyczna.

Czym grozi osłabienie odporności organizmu?

Nasz organizm jest szczególnie narażony na różnego rodzaju infekcje w sezonie jesienno-zimowym, bowiem w tym okresie często zapominamy o spożywaniu niezbędnych witamin i minerałów. Często wynika to z tego, że wiele wartościowych dla zdrowia produktów w czasie chłodniejszych pór roku trudno kupić. Ponadto jesienią i zimą mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które dodatkowo osłabiają organizm i powodują uczucie senności. Złe samopoczuciem skutkuje brakiem chęci do regularnych treningów. Brak zbilansowanej diety i aktywności fizycznej prowadzi do osłabienia układu odpornościowego, przez co organizm staje się podatniejszy na infekcje bakteryjne i wirusowe.

Jak najlepiej wzmocnić układ odpornościowy?

Chcąc zadbać o układ odpornościowy, powinniśmy zacząć od zaplanowania zbilansowanej diety. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii to zadanie, którego wykonanie na pewno ułatwi ci wzmocnienie systemu immunologicznego. Pamiętaj, by w jadłospisie uwzględnić regularne posiłki. Najlepiej sprawdza się menu oparte na pięciu posiłkach w regularnych odstępach czasowych. W diecie muszą znaleźć się warzywa, które oferują szeroką paletę korzyści dla organizmu. Jarzyny mają najlepsze właściwości, gdy są surowe, dlatego warto spożywać je właśnie w takiej postaci. Szereg witamin i cennych mikroskładników znajdziesz też w owocach. Nie bez znaczenia są produkty pełnoziarniste, takie jak brązowe pieczywo, kasza i ryż.

Jednym z najważniejszych składników odżywczych jest białko, dlatego nie zapominaj o posiłkach bogatych w ten makroskładnik. W jadłospisie uwzględnij chude mięso (kurczak, indyk), ryby, jaja, nabiał i rośliny strączkowy. Ilość białka z powodzeniem możesz uzupełnić z pomocą odżywek białkowych, które dostępne są na rynku w różnorodnych wariantach smakowych, dzięki czemu każdy znajdzie coś odpowiedniego. Preparaty białkowe można spożywać w formie smacznych shake’ów lub wykorzystywać je jako składnik różnego rodzaju smakołyków. W diecie warto uwzględnić też naturalne probiotyki, które pomagają w budowaniu flory bakteryjnej jelit. Wśród naturalnych probiotyków znajdują się między innymi takie produkty jak jogurt naturalny, kefir czy maślanka.

Pamiętaj, że w diecie ważne jest nie tylko jedzenie, lecz także odpowiednie nawodnienie organizmu. Człowiek potrzebuje minimum półtora litra płynów dziennie, by móc prawidłowo funkcjonować.

Produkty wspierające układ odpornościowy

Natura oferuje ogrom dodatków, które spożywane w rozsądnych ilościach pozytywnie wpływają na system immunologiczny:

  • orzechy włoskie, nasiona chia,
  • czosnek, cebula, szpinak, kalafior, brukselka, papryka czerwona, jarmuż, natka pietruszki, chrzan, kalarepa,
  • truskawki, kiwi, czarna porzeczka,
  • miód pszczeli,
  • korzeń lukrecji, nagietek lekarski, aloes, eukaliptus, rumianek, czarny bez
  • imbir, kardamon, rozmaryn, cynamon.

Co szkodzi układowi odpornościowemu?

Jeśli chcesz skrupulatnie zatroszczyć się o swój system odpornościowy, powinieneś nie tylko pamiętać o uzupełnieniu diety w odpowiednie składniki, lecz zdawać sobie sprawę z tego, że istnieje wiele elementów, których musisz unikać. Na funkcjonowanie układu immunologicznego negatywnie wpływa:

  • nadużywanie cukru, kawy i produktów zawierających spore ilości kofeiny,
  • stres,
  • zaburzenia snu,
  • zła higiena snu,
  • palenie papierosów,
  • picie alkoholu,
  • spożywanie żywności przetworzonej.

Jak aktywność fizyczna wpływa na układ odpornościowy?

Regularny wysiłek fizyczny prowadzi dla lepszego działania układu odpornościowego, co może zachęcić wiele osób zastanawiających się nad rozpoczęciem przygody z triathlonem. Regularne treningu skutecznie wzmacniają układ immunologiczny i ograniczają ryzyko wystąpienia wielu groźnych dla zdrowia i życia chorób zakaźnych. Osoby regularnie trenujące są odporniejsze na kaszel i zapalenie oskrzeli. Osobom rozpoczynającym dopiero kontakt z triathlonem zaleca się umiarkowany wysiłek. Zbyt intensywna aktywność prowadzi często do przeciążenia organizmu, co z kolei ma negatywny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Między treningami należy uwzględnić czas na odpoczynek, by organizm był w stanie zregenerować się i wzmocnić przed kolejnymi sportowymi wyzwaniami.

Jak wzmocnić układ odpornościowy? Dieta i aktywność
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Najważniejsze daty w historii butów do biegania

Współczesny rynek sportowego obuwia obfituje w szereg propozycji modeli dla biegaczy. Obecnie czołowi producenci prześcigają się w tworzeniu butów wyposażonych...

Zamknij