Triathlon - sport dla wytrwałych.

Triathlon – jak uniknąć problemów żołądkowych?

Zapewne każdy sportowiec borykał się z problemami żołądkowymi w czasie treningu lub co gorsza – w trakcie ważnych zawodów. Warto wiedzieć, że wiele w tej kwestii zależy od nas i często możemy po prostu uniknąć fundowania nam nieprzyjemny i nierzadko wręcz bolesnych reakcji organizmu. Problemy żołądkowe, którym często towarzyszy biegunka, mogą być powodem ogromnego dyskomfortu, w szczególności jeśli dopadną nas w trakcie aktywności fizycznej. Choć biegunka może być kłopotliwa dla wszystkich, stanowi ona nagminne utrapienie triathlonistów.

Z czego wynikają problemy żołądkowe?

Nieprzyjemne reakcje żołądkowe mogą być efektem chwilowego zaburzenia naszego układu pokarmowego. Wpłynąć na to może zmniejszony dopływ krwi do przewodu pokarmowego, stres czy skutek zmęczenia pracą lub treningami, nieprawidłowe odżywianie lub odwodnienie. Z badań przeprowadzanych na ten temat można wywnioskować, że wiele ćwiczeń triathlonistów ma negatywny wpływ na przepływ krwi do narządów trawiennych. Zmniejszenie przepływu sprawia, że środki spożywcze są wchłaniane w znacznie mniejszym stopniu. Konsekwencją tego jest zbyt duża ilość zgromadzonych w przewodzie pokarmowym substancji odżywczych, a to z kolei wywołuje wzdęcia lub wspominaną już biegunkę.

Co robić, żeby uniknąć problemów żołądkowych?

  • Podstawowym działaniem, jakiego musisz się podjąć, by zmniejszyć częstotliwość oraz intensywność swoich problemów żołądkowych jest zmniejszenie ilości spożywanego błonnika w codziennej diecie. Choć wiadomo, że błonnik jest bardzo zdrowy, wszystko w nadmiernej ilości może nam zaszkodzić. Na dobę lub dwie przed startem w triathlonowych zawodach unikaj jedzenia warzyw oraz sałatek. Błonnik wpływa pobudzająco na układ pokarmowy, a to w czasie zawodów nie jest wskazane.
  • Na tydzień przed zawodami unikaj eksperymentowania ze swoim codziennym jadłospisem. Jeśli wiesz już, co jest najlepsze dla twojego organizmu, stosuj swoje stare nawyki żywieniowe.
  • Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu. Optymalna ilość płynów w naszym organizmie pozytywnie wpływ na przepływ krwi do mięśni. Jest to potrzebne do utrzymania prawidłowego procesu trawienia. W przypadku odwodnienia zaburzony zostaje proces wchłaniania pożywienia przez jelita.
  • Musisz uważać na poziom intensywności wysiłku zarówno w czasie treningów, jak i zawodów. Jeśli jesteś tuż po zjedzeniu posiłku wysoka intensywność wysiłku może zmniejszyć dopływ krwi do jelit, pogarszając tym samym wchłanianie pożywienia przez jelita. Dawkowanie jedzenia w czasie wysiłku fizycznego ma ogromne znaczenie, jeśli często trenujesz i nie pierwszy raz walczysz z problemami żołądkowymi. Znacznie lepszym pomysłem od obfitego posiłku jest kilka mniejszych porcji.

Zaprezentowane powyżej wskazówki to tylko kilka przykładów na to, w jaki sposób możesz zadbać o swój układ trawienny. Pamiętaj, że każdy człowiek jest inny i u każdego przyczyna dolegliwości może mieć inne źródło. Najważniejsze jednak byś zadbał o swoją dietę i układ trawienny, analizując reakcje swojego organizmu.

Źródło zdjęć: https://www.tapetus.pl/139046,rozne-owoce-warzywa-zdrowie.php

Triathlon – jak uniknąć problemów żołądkowych?
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Carboloading, czyli żywieniowy sposób na poprawienie formy przed zawodami triathlonowymi

Carboloading, czyli tak zwane ładowanie węglowodanami nie należy do najpopularniejszych praktyk, zarówno wśród sportowców amatorskich, jaki tych profesjonalnych. Najczęściej sportowcy...

Zamknij