Triathlon - sport dla wytrwałych.

Życie triathlonisty – jak uchronić się przed odwodnieniem?

Odwodnienie to problem, który często spotyka wszystkich sportowców, nie tylko triathlonistów. Choć może doprowadzić do wielu przykrych konsekwencji zdrowotnych, rozwiązanie tego problemu w praktyce nie bywa zbyt skomplikowane. Kwestie odwodnienia jest szczególnie istotna, gdy zbliża się sezon letni. Jednak i w czasie pozostałych pór roku możemy się nabawić kłopotów, jeśli nie będziemy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu naszego organizmu. Odwodnienie może bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie naszej gospodarki wodnej.

Przyczyny i konsekwencje odwodnienia

Najczęstszą przyczyną odwodnienia jest niedostateczna ilość spożywanych dziennie płynów. Sportowcy często zapominają, że sporo płynów tracimy w czasie intensywnego wysiłku fizycznego, wobec czego trzeba uzupełniać je znacznie częściej niż w przypadku przeciętnego człowieka, który nie prowadzi aktywnego trybu życia. Według badań spadek nawodnienia na poziomie dwóch procent możesz zmniejszyć wydajność organizmu aż do 30 procent!

Problem odwodnienia okiem ekspertów

Na przestrzeni lat postrzeganie problemu odwodnienia było postrzegane w różny sposób i z czasem ewoluowało. Specjaliści mają różne sposoby dbania o gospodarkę wodną naszego organizmu. Niektórzy eksperci uważają, że najistotniejszym wskaźnikiem nawodnienia jest nasze pragnienie. Tacy specjaliści są zdania, że duża ilość płynów nie ma wpływu na ryzyku wystąpienia hiponatremii, przejawiającej się rozcieńczeniem poziomu sodu w organizmie, co może mieć nawet skutki śmiertelne. Pewne jest jednak, że nawadnianie w czasie treningu powinno się odbywać w sposób stopniowy. Oznacza to, że powinniśmy brać małe, ale regularne łyki wody lub innego płynu. Zbyt duża dawka płynów naraz mogłaby sprawić, że organizm zareaguje słabszym przyswajaniem, co z pewnością nie będzie korzystne dla naszego zdrowia.

Spożywanie zwiększonej ilości płynów jest wskazane przede wszystkim przy bardzo intensywnych treningach, w których przebiegamy nieprzeciętną liczbę kilometrów. Warto jednak wiedzieć, że sama woda nie jest w stanie uzupełnić poziomu elektrolitów, które tracimy razem z potem w konsekwencji intensywnego wysiłku fizycznego.

Odwodnienie u triathlonistów

Triathloniści są bardziej podatni na odwodnienie niż uprawiający inne dyscypliny sportowe, bowiem ich organizm poddawany jest niecodziennym obciążeniom, a ponadto nie są oni w stanie uzupełniać płynów w czasie konkurencji pływackiej.

Jakie są objawy odwodnienia?

  • Zawroty i bóle głowy w czasie wykonywania ćwiczeń lub regularnego treningu
  • Uczucie suchości w jamie ustnej lub w obrębie warg i gardła
  • Oddawanie ciemno zabarwionego moczu
  • Nagły spadek formy na treningach

Co robić, by uniknąć odwodnienia?

  • Powinieneś w sposób świadomy dobierać do swojej diety napoje oraz suplementy, dokładnie skupiając się na ich składzie. Stawiaj przede wszystkim na sprawdzonych producentów i odrzuć wszelkie eksperymenty z nowymi napojami, jeśli istnieje u ciebie aktualnie wysokie ryzyko odwodnienia. Oprócz wody pitnej stosuj też napoje z elektrolitami lub uzupełnij swój jadłospis o specjalne żele i odżywki.
  • Uzupełniaj płyny na co dzień, jednak pamiętaj, by pić dużo na dzień poprzedzający zawody. W ten sposób uzupełnisz utracone wcześniej elektrolity i unikniesz odwodnienia w dniu start. Przydać ci się może roztwór elektrolitowy.
  • W czasie zawodów pij mało, ale często. Jeśli będziesz brał małe łyki co 10 minut, nie będziesz odczuwał pragnienia. Spożywanie zbyt dużej ilości płynów za jednym razem mogłoby wywołać nieprzyjemne wzdęcia.
Życie triathlonisty – jak uchronić się przed odwodnieniem?
Oceń nasz wpis. 🙂

Podziel się ze znajomymi.

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Triathlon – jak uniknąć problemów żołądkowych?

Zapewne każdy sportowiec borykał się z problemami żołądkowymi w czasie treningu lub co gorsza – w trakcie ważnych zawodów. Warto...

Zamknij